De oplossing voor jouw drang naar zoetigheid

Je wil eigenlijk deze week geen koolhydraten eten, maar het lijkt wel of je ‘moet’! Jouw hormonen vragen om suiker en zeggen dat je het morgen gewoon weer op moet pakken. HERKENBAAR???

Hoe jij je drang naar zoetigheid onder controle krijgt.

Als je wilt afvallen moet je koolhydraten in de meeste gevallen even tijdelijk van je lijstje schrappen. Je lichaam is gewend om elke keer koolhydraten te gebruiken als energie en dit merk je wanneer je de verkeerde koolhydraten hebt gegeten. Je voelt je goed, maar als je ‘ze’ gegeten hebt voel je je moe en futloos. De ‘after dinner dip’! Wanneer je vet wilt verbranden moet je minder opgeslagen koolhydraten in je spieren en lever opgeslagen hebben, om optimaal vet te kunnen verbranden.

Wat ga je doen om dit te voorkomen? 

Plan 6 maaltijden per dag met combinaties van eiwitten, vetten en groenten. Hoeveel? De grootte van 1 gesloten hand eiwitten, 2 gesloten handen groenten en een eetlepel of een klein handje vetten.

Je zorgt dat er maximaal 3 uur tussen elke maaltijd zit en je drinkt 2,5 tot 3 liter water op een dag. Dat is voor en na elke maaltijd een longdrinkglas…

Als je dit 4 weken volhoudt merk je dat aan het vet rondom je middel en heb je energie voor 10. De drang naar zoetigheid is na de eerste week waarschijnlijk al verdwenen.

Calorieën tellen

Maar dit zijn toch heel veel calorieën? Geloof me, als jij bovenstaande volgt, eet je waarschijnlijk meer dan dat je nu eet. Alleen ziet je menu er heel anders uit. En dat maakt het grote verschil.

Rondom en tijdens je menstruatie 

Vlak voor en tijdens de menstruatie kun je ook last hebben van een enorme drang naar zoetigheid. Ook wanneer je je netjes aan bovenstaand voedingsschema houdt.

De oplossing hiervoor zit hem in koolhydraten. Wanneer je ongesteld moet worden start je 4 dagen voordat je het wordt met 2 koolhydraatmaaltijden per dag. Daarnaast eet je dus 4 eiwit, vet en chocolade-640x427groentenmaaltijden.

Eet deze niet als eerste maaltijd, maar bijvoorbeeld als maaltijd 2 en 6.

Kijk hoe laat jij normaal gesproken ongeveer de meeste zin krijgt in ‘zoet’ en neem de maaltijd ervoor een koolhydraatmaaltijd.

Je zal zien dat je hierdoor minder trek hebt in zoetigheid. Andere symptomen rondom de menstruatie zijn:

  • Een opgeblazen buik
  • Minder goed met stress om kunnen gaan
  • Vermoeidheid
  • Sneller geïrriteerd zijn
  • Sneller angstig of zenuwachtig worden
  • Gewicht aankomen

Vooral de laatste is logisch, aangezien je een paar kilo vocht vasthoudt tijdens je menstruatieperiode. Deze verdwijnt vanzelf weer na je periode.

Alle bovenstaande symptomen zullen normaliter minder heftig zijn wanneer je de besproken voeding in dit artikel aanhoudt. Eventueel kun je dit aanvullen met magnesium, dim & choline en/of neopuntia & chroom.

Mocht je meer willen weten of een persoonlijk advies willen hebben, mail ons dan op info@mhfoodinspiration.nl

Veel succes met jouw eigen ‘challenge’!

 

2 Comments

  1. Angelica

    Marc kan je die chinese tomatensoep er niet weer tussen zetten?!!!

    • beheerder

      Hi Angelica,

      De Chinese tomatensoep moeten we eerst ‘cavemanproof’ gaan maken. Er zaten ingrediënten in welke niet in de filosofie passen.

      Groeten, Marc

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.