5 tips voor een supersnel metabolisme in enkele weken!

Als je alleen al naar iets zoets kijkt kom je al aan en je let al op je voeding. Je drinkt ook alleen maar water en groene thee. Toch gaat je kleding ook niet losser zitten.

In dit blog vertel ik je de oplossing.

De snelheid van je metabolisme is van veel factoren afhankelijk. Zo zijn gewicht, leeftijd, hormonen, stress, slaap, voeding, training, ontspanning etc allemaal van invloed op de hoeveelheid vet wat je opslaat of verliest.

Het mooie is dat je al deze factoren kunt beïnvloeden. Helaas zijn alleen 1 of 2 factoren niet voldoende. Dus als je groene thee drinkt en met een personal trainer traint (want die is duur en weet waar hij het over heeft) is het niet vanzelfsprekend dat je ook daadwerkelijk hetgeen bereikt wat jij voor ogen hebt.

De oplossingen die ik hieronder beschrijf moet je dus allemaal gaan toepassen om een sneller werkend metabolisme te krijgen.

Tip 1: Plan je maaltijden

Eet 5 of 6 maaltijden per dag die jouw vetverbranding stimuleren. Plan maximaal elke 3 uur een maaltijd in.

Bijvoorbeeld een omelet met roerbakgroenten en een klein handje noten.

Wanneer je eiwitten met vetten en groenten eet, zal je deze maaltijden beter opnemen in je lichaam. Deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat je vet gaat gebruiken als energiebron, waar je nu waarschijnlijk koolhydraten voor gebruikt.

Eet zo min mogelijk gefabriceerde producten, maar ga na of iets in de natuur groeit.

Een mooie stelregel is:

‘Alles wat rent, vliegt, zwemt, groen is en geen barcode heeft is toegestaan’

Een kipfilet met broccoli en olijfolie is een perfecte maaltijd. Evenals onze caveman chili.

De meeste mensen zitten vol met opgeslagen suikers en als je vol zit, sla je de extra suikers op als vet aan de zijkant van je buik. Pak maar eens met 2 vingers de plooi, in de lijn van je oksel naar beneden, boven je heup vast. Is het meer dan een centimeter? Gooi je koolhydraten maar 2 weken uit je voeding.

Als je denkt dat je niet kunt sporten zonder koolhydraten heb je het mis. De eerste paar dagen kun je hoofdpijn krijgen van het afkicken van suikers en misschien heb je weinig energie, maar geef het 4 dagen en je voelt je fitter dan ooit.

Tip 2: Ga tijdens je training tot het uiterste

Als je nog steeds calorieen telt op de crosstrainer, ga je met deze tip heel veel vooruitgang boeken. Stop direct met langdurige cardiotraining.

Wanneer je krachttraining doet zorg je ervoor dat je spiermassa toeneemt. Spieren zijn de motor voor onze vetverbranding. Je verbruikt namelijk meer energie in rust, wanneer je meer spiermassa hebt.

Ga ‘compound’ oefeningen doen, waarbij je de grote spiergroepen aanspreekt. Denk aan squats, bench press, pulldown, deadlift etc. Hierbij doe je de fase waarin je het gewicht tegenhoudt in een rustigGym-002tempo (ongeveer 3 sec) en de fase waarin je kracht moet zetten in een gecontroleerd tempo. De meeste vrouwen hebben vooral vetopslag op de benen en billen. Die kunnen het beste wat meer herhalingen (12-18) maken, terwijl mannen met voornamelijk vetopslag op hun buik, beter ongeveer 5-10 herhalingen kunnen maken. Bij de laatste herhaling moet je het gewicht niet meer technisch goed kunnen bewegen. Dan stop je.

Heb je nog kracht over, dan moet je de volgende set meer gewicht gebruiken.

Train nooit langer dan 30-45 minuten. Als je doet wat ik hierboven zei, kun je ook niet langer…

‘Meer is niet beter, beter is beter’

Als je aan je conditie wilt werken, moet je intervaltraining doen. Denk aan een tabata protocol of wanneer je gaat sprinten op een fiets bijvoorbeeld, 10 sec voluit sprinten en 20 sec rust. Herhaal dit net zolang, totdat je 25% verval hebt in je snelheid.

Tip 3: Gebruik de juiste supplementen

Supplementen kunnen een enorm verschil maken in je resultaat. Gebruik bijvoorbeeld HCL betaine om de eiwitten die je eet beter te verteren. Hierdoor wordt je voeding beter opgenomen in je darmen en dit bevorderd jouw resultaat. Heel veel mensen hebben last van een natuurlijk maagzuurtekort. Door HCL betaine te slikken halverwege je eiwitportie, vul je dit maagzuur aan.

Supplementeer vloeibare visolie. Visolie is alom bekend om z’n vetverbrandings eigenschappen. Daarnaast is het een goede ‘stressfighter’ en is het heel goed voor de kwaliteit van je huid.

Een goede multivitamine is enorm belangrijk om bijvoorbeeld B vitamines in een complex binnen te krijgen. Doordat veel mensen te weinig B vitamines in zich hebben, ontstaan diverse klachten zoals: spierzwakte, slecht kunnen concentreren, vermoeidheid, stress en depressie. Daarnaast bevat een goede multi diverse mineralen zoals magnesium.

Magnesium is in tijden van stress een zeer onderschat mineraal. Wanneer je magnesium gaat stapelen, voel je zeer snel verbetering in je ‘welzijn’.

Naast bovenstaande supplementen adviseer ik mijn klanten nog specifieke supplementen welke ik dmv een meting en vragenlijst, precies kan aandragen.

Uiteraard zijn supplementen een aanvulling op een optimaal voedingspatroon. Wanneer je slechte eetgewoontes hebt is het in mijn ogen zinloos om supplementen te nemen.

Tip 4: Ga op tijd naar bed

Wanneer je tekort slaapt, zal je nooit een optimale hormoonbalans bereiken en dus jouw lichaamssamenstelling nooit zo krijgen zoals jij het voor ogen hebt. In je slaap maak je groeihormonen aan. Deze zorgen voor herstel van je lichaam. Hierdoor vermindert het stresshormoon, cortisol in je lichaam en verbeteren diverse andere hormonen.

Zorg dat je minimaal 8 uur per nacht slaapt. Als je hier moeite mee hebt, begin dan eens met een week lang elke dag om 22.30 uur naar bed te gaan. En voel dan wat er na een week met je is gebeurd.

Tip 5: Verminder de stress waar je invloed op hebt

Je hebt verschillende soorten stress. Je kunt o.a. stress hebben van in de file staan, waardoor je te laat komt. Het kan komen door slechte voeding (denk aan een maaltijd van de snackbar. Hoe voel jij je daarna?) of slechte trainingsvormen (langdurige cardio). Wellicht heb je stress omdat je slecht slaapt of omdat je in een mindere fase van je relatie of op je werk zit.

Om de stress te verminderen zijn we vaak te moe voor. Je wilt relaxed op de bank zitten en gaat snel makkelijker eten. Alles kan soms even teveel zijn. Vanzelfsprekend is dit ‘killing’ voor je vet%!

Omdat je veel van je lichaam vraagt, moet je jouw lichaam de gelegenheid geven te herstellen. Dit doe je door goed te eten, veel water en groene thee te drinken, te trainen op een manier die bij jou past, de juiste supplementen te nemen, goed te slapen en je stress te verminderen. Denk eens even goed na en pak de oorzaak van jouw probleem aan. Als je slechts slaapt, kijk dan of je voldoende drinkt, goed eet (zoals hierboven beschreven), kun je bepaalde supplementen gebruiken of heb je stress van een externe factor?

Alle bovenstaande tips versterken elkaar. Ga dus met alle 5 de tips tegelijk aan de slag en train, eet, drink, slaap, supplementeer en ontspan jezelf slank en fit.

Veel succes!

Voor meer informatie of het opzetten van een persoonlijk plan om jouw vetpercentage te verlagen, mail ons.

Groeten,

Marc Hogervorst

 

Oprichter/bedenker:

Personal Gym Marc Hogervorst

www.personalgymmh.nl

MH Food Inspiration

www.mhfoodinspiration.nl

Online Lifestyle Plan

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.