5-6 maaltijden per dag eten! Waarom…

Voor een optimaal resultaat en om een lichaam te creëren, waar jij je fit en energiek in voelt, moet je 5-6 maaltijden per dag eten. Waarom? Dat leg ik je uit in dit blog.

Je hebt je voorgenomen om de komende tijd écht iets te gaan doen aan je gezondheid. Je gaat minder eten en vooral ‘opletten’ wat je eet. Waarschijnlijk herken je dit en heb je dit al meerdere keren voorgenomen om dit te gaan doen en ben je evenzoveel keer weer vervallen in een oud patroon ZONDER RESULTAAT! Lees verder, want ik ga je vertellen hoe het jou wel gaat lukken.

Start elke dag met een maaltijd die bestaat uit eiwitten, vetten en groenten. Jouw lichaam hersteld in de nacht als je ligt te slapen. Tegelijkertijd krijg je natuurlijk geen energie binnen. Binnen 30 minuten nadat je wakker bent geworden, moet je ontbijten om je spieren te voeden en optimaal te laten functioneren. Tegelijkertijd zorg je er met eiwit-vet-groentenontbijt voor dat je niet direct een snelle stijging van jouw suikerspiegel teweegbrengt. Hiermee voorkom je dat je het hormoon insuline, welke o.a.jouw bloedsuiker stabiliseert, uit balans raakt.
Insuline is het vetopslaghormoon en zorgt er dus voor dat je geen vet verbrandt, wanneer je veel insuline aanmaakt. Wanneer insuline meer in balans komt, zal bijv cortisol (het stresshormoon) ook meer in balans komen. Dit heeft als gevolg dat je meer hormonen zoals oestrogeen en testosteron ook beter uit balanceert. En wanneer je hormonen in balans zijn, dan voel je je echt TOP.

“Als je serieus met jouw fitnessdoel bezig bent, wil je vet verbranden en spieren opbouwen. Toch?”

Daarom is het belangrijk om vanaf het moment dat je wakker wordt, elke 2,5-3 uur een maaltijd of (gezonde) snack te eten. Je eet alles wat rent, vliegt, zwemt, groen is en oorspronkelijk geen barcode heeft. Daarnaast moet je koolhydraten apart van je eiwitten en vetten eten. Waarom leg ik je zo uit. En per dag eet je maximaal 2 koolhydraatmaaltijden, welke je niet na elkaar en dus ook niet als eerste maaltijd plant.

Een voorbeelddag kan er zo uitzien:

Ontbijt: omelet van 2-3 eieren met roerbakgroenten en een handje ongebrande noten (of een eetlepel visolie)
Ochtendtussendoor: Bakje magere yoghurt met aardbeiensteak-met-ei
Lunch: Goed gevulde salade met kip, biefstuk, vis etc met een dressing van olijfolie en kruiden
Middagtussendoor: 2-3 eiermuffins
Diner: Vlees/vis/kip/gevogelte gebakken in roomboter/kokosolie en veel groenten (kruiden mag altijd naar smaak)
Avondsnack: Bakje magere kwark met een scheutje ongeklopte slagroom en komkommer of een proteïneshake (zonder smaak)

Doordat je regelmatig gezonde maaltijden eet, krijg je veel voedingsstoffen binnen. Die zorgen ervoor dat je beter gaat functioneren, meer energie kan omzetten en voelt. Als jouw lichaam beter functioneert, kan het vet wat er vaak ter compensatie zit voor ‘nog slechtere tijden’ ook worden afgebroken. En probeer bovenstaand schema maar.

“Binnen 3 dagen heb je een plattere buik.”

Waarom moet je koolhydraten niet combineren met eiwitten en vetten?

De vertering van koolhydraten (zetmeel) start in de mond door middel van verteringsenzymen in het speeksel. Koolhydraten en groenten zijn een perfecte combinatie maar niet met eiwitten.

Dit komt omdat op het moment dat de vertering van eiwitten in de maag op gang komt er ‘hydrochloric acid’ vrijkomt. Hierdoor ontstaat er een pH van minder dan 3,5. Het probleem is dat koolhydraten niet goed verteerd kunnen worden in een zure omgeving. Koolhydraten neutraliseren zelfs de werking van ‘hydrochloric acid’ zodat de opname van eiwitten niet kan plaatsvinden.
Dit resulteert in een rottingsproces waardoor de mix van koolhydraten en eiwitten niet optimaal kunnen worden opgenomen.

Vetten verlagen de zuurgraad in het maagzuur ook, maar doordat we altijd groenten eten samen met eiwitten en vetten wordt het vet na de eiwitten afgebroken.

Als je meer wilt weten, lees dan mijn andere blogs, kijk mijn Youtube video’s of maak een afspraak met mij.

 

2 Comments

  1. Is het combineren van kwark met fruit wel of niet aan te raden in verband met de khd? In eerder advies werd het namelijk afgeraden.

    • beheerder

      Hoi Leonoor,

      Goede vraag!

      Het is niet toegestaan, aangezien fruit de aanmaak van een zure omgeving in de maag onmogelijk maakt.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.