2 tips om direct meer resultaat te boeken in de gym!

2 tips om direct meer resultaat te boeken in de gym!

Tip 1: Het TEMPO waarin jij traint, kan jouw doelstelling maken of breken

Je ziet de meeste mensen tijdens bijv. een squat in 1 seconde naar beneden zakken en in 1 seconde weer omhoog komen.

Heb jij weleens geprobeerd om in 3 of 4 seconde naar beneden te zakken en in 2 seconde omhoog te komen? Je zal merken dat dit een stuk zwaarder is en het gewicht waarmee je traint naar beneden bijgesteld moet worden.

 

Je kunt door langzamer te zakken snel sterker worden of door een zogenaamde plateaufase heen komen. Ook is dit een ideale manier om na een blessure weer snel terug op je oude niveau te komen.

Het tempo waarin je omhoog beweegt, kan ervoor o.a. voor zorgen dat je het verlies van vet op je heupen stimuleert doordat je bepaalde hormonen activeert.

Tip 2: De REP-RANGE kan een wezenlijk verschil maken in jouw training

De rep-range zijn 2 getallen waartussen jij jouw trainings-set uitvoert. Bijvoorbeeld 6 tot 10 herhalingen of 15 tot 20 herhalingen per set.

We nemen de squat weer als voorbeeld. Wanneer je met een tempo traint waarin je in 3 sec naar beneden zakt en in 1 sec omhoog beweegt, duurt 1 herhaling 4 sec.

Wanneer je dus een reprange hebt van  6 – 10 reps, doe je 24 – 40 sec over 1 set. Dit is een simpel rekensommetje. Voor de meeste mannen is dit een goede Time Under Tension om mee te trainen, omdat de meeste mannen een cortisol (stresshormoon) disbalans hebben.

De meeste vrouwen hebben een oestrogeen disbalans en kunnen beter met een ‘T.U.T.’ trainen van 50 – 120 sec. De dames moeten dus in tempo 3-0-1-0, 12 tot 30 herhalingen maken willen ze het vet op hun heupen en benen stimuleren om voorgoed te verdwijnen.

Het tempo bepaalt dus samen met de rep-range de Time Under Tension.

Voor ieder individu bepalen wij een ideale time under tension. Wanneer jij wilt weten wat het beste voor jou werkt, mail ons dan om een afspraak te maken en een persoonlijk trainings-, voeding- en supplementenadvies op te stellen.

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.